5 dolog, amit senki sem mond el a közösségi finanszírozásról, pedig a siker múlik rajtuk


5 dolog, amit senki sem mond el a közösségi finanszírozásról, pedig a siker múlik rajtuk

A közösségi finanszírozás ma már sokkal több, mint egyszerű pénzgyűjtés: közösségépítés, piacfelmérés és brandépítés egyben. De miközben a legtöbb cikk és tanács arról szól, hogyan írj jó kampányleírást vagy milyen képet tölts fel a termékedről, kevesen beszélnek azokról a kulcstényezőkről, amiken valójában a kampány sikere múlik.

Ebben a cikkben 5 olyan igazságot hozunk, amit ritkán hallasz, pedig épp ezek dönthetik el, hogy a kampányod felfelé szárnyal vagy csendben elhal.

1. Nem a kampány indulásakor kezdődik a kampány

    A sikeres kampányok mögött hetek (vagy néha hónapok) előkészülete áll. Listaépítés, előkommunikáció, belső tesztelések: ha csak az indulás napján kezdesz kommunikálni, már le vagy maradva.

    Ha a kampány indulására már van egy e-mail listád, egy aktív követőbázisod vagy néhány előzetesen bevont „nagyköveted”, akik elsőként támogatnak és posztolnak rólad, sokkal nagyobb lendülettel indulhatsz el.

    2. A legtöbben nem idegenektől, hanem ismerősöktől kapják az első támogatást

      A „vadidegenek pénzelik az ötletemet” romantikus elképzelés. A valóságban az első 30-50 támogató általában közvetlen kapcsolatból jön. Ha ezt a bázist nem mobilizálod, a kampány gyorsan leáll.

      Az első támogatóid nagy eséllyel barátaid, volt kollégáid, ismerőseid lesznek. Ők azok, akik miatt az első napok jól indulhatnak, és akik megadják a kampányodnak azt a társadalmi bizonyítékot, ami ahhoz kell, hogy később idegenek is merjenek csatlakozni.

      Ezért fontos, hogy ne szégyelld megkeresni a saját körödet, és ne hagyatkozz kizárólag a platform organikus forgalmára. A közösségi finanszírozás nem tömegek varázslatos pénzgyűjtése, hanem egy közeli kör mozgósítása, amiből később nőhet valami nagyobb.

      3. A termék önmagában nem elég

        Hiába jó az ötlet vagy a termék, ez fontos, de nem minden. Az emberek akkor nyitják meg a pénztárcájukat, ha kötődnek az ötlet mögötti emberhez, a történethez és az ügyhöz, amit képvisel. Egy kampány akkor működik igazán, ha érzelmeket mozgat meg, ha valamiért fontosnak érzik, hogy a részesei legyenek.

        Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy a funkcionalitás és a dizájn eladja a terméket. De a közösségi finanszírozás érzelmi döntés is: támogatást adni egyfajta bizalomnyilvánítás, és ezt egy jó sztori, személyes bemutatkozás vagy értékalapú üzenet sokkal jobban megalapozza, mint egy jól megfogalmazott termékleírás.

        4. Folyamatos jelenlét nélkül nem fog menni

          A kampány ideje alatt nem lehet eltűnni. A közösségi média algoritmusai, az emberek figyelme és az érdeklődés mind azt kívánják, hogy naponta hallass magadról. A legjobb kampányok olyanok, mint egy mini tartalomkampány: sztorik, behind the scenes, támogatói visszajelzések, kérdezz-felelek, humoros vagy megható posztok.

          Az emberek nem fogják első látásra megérteni a kampányod lényegét. De ha többféle szögből, emberi módon mutatod be, és ha érzik, hogy te is ott vagy velük a kampány alatt, akkor kialakulhat a kapcsolat. Ez pedig támogatást jelent.

          5. A kampány vége nem a vége

          Érdemes tudatosan készülni a kampány utolsó napjaira, de ne tekints rá végállomásként, mert az igazi márkaépítés itt kezdődik. A kampány után jön a szállítás, a kapcsolattartás, az ígéretek betartása, és az, hogy hogyan bánsz azokkal, akik hittek benned.

          A közösségi finanszírozás hosszú távon nemcsak termékeladás, hanem kapcsolatépítés. Ha korrekt vagy, reagálsz, visszajelzel, újra aktivizálod a közösséget, akkor ezek az emberek nemcsak egyszeri vásárlók lesznek, hanem a márkád első nagykövetei is.

          A közösségi finanszírozás nem varázslat, hanem tudatos, emberi kommunikáció. Nem elég a jó ötlet, benne kell lenned a saját kampányodban végig. Ha felkészülsz, mersz kapcsolatot építeni, és hosszú távon is vállalod a felelősséget, akkor nemcsak támogatásokat, hanem valódi közösséget is építhetsz.