Nem a kampányt rontottad el, lehet, hogy te nem voltál rá készen.
A közösségi finanszírozás nem csak egy eszköz arra, hogy pénzt gyűjts és eladd a termékedet vagy szolgáltatásodat, hanem egy tükör is. Megmutatja, hogy mennyire hiszel az ötletedben, mennyire tudsz róla mesélni, mennyire mersz kérni, és legfőképp: mennyire tudsz kapcsolódni azokhoz, akikhez a kampányod szól.
Ebben a cikkben nem a szokásos “5 hiba, amit kampányindításkor el kell kerülni” listát hoztuk. Arra keressük a választ, hogy mi történik akkor, amikor egy kampány nem úgy alakul, ahogy tervezted, és mit tehetsz azért, hogy legközelebb jobban csináld.
1. A kampány a terméked mellett rólad is szól
Gyakran látjuk, hogy valaki mindent tökéletesen összerak: jó ötlet, szép képek, korrekt kommunikáció, mégsem történik meg az áttörés. És ilyenkor a kérdés nem az, hogy “elég jó-e a termék”, hanem az, hogy te vajon ott vagy-e benne?
A közösségi finanszírozás működése nem olyan, mint egy webshopé, ahol kiteszed a termékedet, írsz róla néhány fontos paramétert, és ha tetszik a vevőnek, megveszi. Itt nem csak terméket vásárolnak az emberek, hanem megismerik a történetedet is, így beléd is bizalmat fektetnek. De ahhoz, hogy ez működjön, neked is bízni kell magadban. Abban, amit képviselsz. Abban, hogy amit csinálsz, az másoknak is fontos és hasznos lehet. És ha ezt nem is könnyű megtenni, éppen ez teszi hitelessé a kampányodat.
2. Tudnod kell, kinek szól a kampányod és kinek nem
Sokan elbizonytalanodnak, amikor az első napokban nem jönnek a „tömegek”. Az igazság azonban az, hogy nem tömegre van szükséged, hanem arra az első 50-100 elkötelezett emberre, akik megértik, amit csinálsz, és akik hajlandóak támogatni téged, mert hisznek benned.
Ahhoz, hogy elérd őket, pontosan tudnod kell, hogy kik ők. A sikeres kampány nem arról szól, hogy mindenkinek megfelelj, hanem arról, hogy a megfelelő emberekhez szólj, akik értékelik azt, amit képviselsz.
3. A kampány a kezdetektől fogva egy folyamatos tanulás
Egy kampány nem egy egyszeri, statikus esemény, inkább egy folyamatos tanulás és alkalmazkodás. A legnagyobb érték sokszor nem az, ha elérsz egy-egy mérföldkövet - bár kétségtelen, hogy ez is rendkívül fontos -, hanem az, hogy hogyan reagálsz a visszajelzésekre, és hogyan alakítod a kampányodat a közönség visszajelzései alapján.
Az érdeklődők kérdései, véleményük segíthetnek abban, hogy jobban megértsd őket, és pontosabban tudj reagálni az igényeikre. Ha nyitott vagy a folyamatos párbeszédre, akkor a kampányod sokkal hitelesebbé válik, és valódi közösség fog épülni köré.
4. A bizalom nem a posztok számán múlik, hanem a valódi jelenléteden
A közösségépítés nem arról szól, hogy mindennap posztolsz. A folyamatos aktivitás fontos, de nem a mennyiség a lényeg, hanem az, hogy amikor valamit megosztasz, érezhető legyen, hogy valóban ott vagy mögötte. Ha őszintén kommunikálsz, és nemcsak a sikereidet, hanem a nehezebb pillanatokat is megosztod, akkor még jobban érezheted a közösséged bizalmát.
A közösségi finanszírozás során az emberek nem egy tökéletes kampányhoz akarnak csatlakozni, azt akarják látni, hogy valóban elkötelezett vagy, és hiszel abban, amit csinálsz. Ha beengeded őket a folyamatokba, akkor nagyobb hajlandósággal köteleződnek el melletted.
+1. A kudarc nem kudarc, ha tanultál belőle
Ha a kampányod nem érte el a várt sikert, az nem jelenti azt, hogy az ötleted nem jó. Lehet, hogy még nem volt itt az ideje annak, hogy megmutasd. Lehet, hogy nem azokhoz szóltál, akikhez kellett volna. Vagy lehet, hogy előbb neked kellett volna elhinned, hogy megérdemled a támogatást.
A kudarc egy lehetőség a fejlődésre. Az igazi tanulság nem az, hogy mi ment rosszul, hanem az, hogy mit tanulhatsz belőle, és hogyan tudod alkalmazni a tanultakat a következő kampányodban. Ha sikerül ezt a tapasztalatot beépítened, akkor nemcsak egy újabb próbálkozásról beszélhetünk, hanem egy új, magasabb szintről is.
A kampány mögött a te személyes történeted van, a közösségi finanszírozás pedig egy lehetőség, hogy ezt a történetet másokkal is megoszd. A következő kampányod során ne csak a célösszegre koncentrálj, fontos, hogy tudd, hogyan fogod képviselni magad ebben a folyamatban. A közösségi finanszírozás egy közös történet kezdetét jelenti, de ez a történet veled kezdődik el.
A kampány sikeréhez a személyes elköteleződésed elengedhetetlen. Ha úgy érzed, hogy támogatásra van szükséged a kampányod elindításához és sikeres lebonyolításához, a Brancs csapata szakmai tanácsokkal és gyakorlati útmutatókkal tud segítséget nyújtani ehhez.